Data wpisu: 10.10.2015

Dystrybucja, głupcze! Gdzie publikować treści, aby skutecznie promować swój biznes?

Co nam po świetnych tekstach, rewelacyjnych infografikach czy znakomitym wideo, jeśli nikt do tego w życiu nie dotrze? To tak, jak z wybitnym talentem poetyckim, który pisze tylko do szuflady. Może kiedyś ktoś go pośmiertnie doceni, ale biznes nie może czekać tak długo. Jeśli strategia nie działa, to jest do niczego.

Wiele mówi się i czyta o tym, jak content marketing wpływa na zwiększenie zasięgu promocyjnego w sieci i nie tylko. Mam jednak wrażenie, że dyskusja przebiega w zbyt jednostajny sposób, z pominięciem kluczowej kwestii: właściwego wyboru miejsc, w których te narzędzia content marketingowe muszą się pojawiać. Dlatego w tym wpisie przybliżę Wam kilka podstawowych form dystrybucji wartościowych tekstów i podpowiem, gdzie publikować teksty, aby naprawdę skutecznie promowały one naszą firmę. Zapraszam.

Co jest podstawą skuteczności content marketingu?

Content marketing jest tak naprawdę działaniem wielotorowym, ale właściwy sens tej strategii zaczyna się niestety gdzieś gubić. To zupełnie naturalne, ponieważ na rynku właściwie każdego miesiąca pojawia się nowa „agencja”, która pod modnym szyldem próbuje budować swój sukces. Wybiera sobie 1-2 klasyczne techniki content marketingowe i oferuje je klientom, przy okazji zapominając (lub wcale nie o tym nie wiedząc), że usługa nie powinna się kończyć wraz z przekazaniem tekstów/infografik czy wideo. Właściwie nie powinna się nawet od tego zaczynać.

W Solumie Content zlecenia od klientów przyjmujemy według sprawdzonego schematu: najpierw chcemy wiedzieć, jakiego efektu oczekuje zleceniodawca. Jeśli otrzymujemy maila z zapytaniem o cenę „stworzenia 50 tekstów na blog firmowy”, to zawsze dociekamy, czy:

  • klient już taki blog posiada

  • gdzie ten blog funkcjonuje

  • czy klient ma jakiekolwiek plany odnośnie rozwoju blogu

Po co nam ta wiedza? Ponieważ zamówione teksty muszą zostać prawidłowo rozdystrybuowane. Jeśli klient po prostu wrzuci je na swój blog, to co z tego będzie miał? Poprawę pozycji w wyszukiwarce, może delikatne zwiększenie zasięgu wśród klientów. Potrwa to jakiś czas i w końcu będzie już tylko historią. Mamy interes w tym, aby klient naprawdę odniósł korzyść ze współpracy z nami, bo wówczas poleci nas dalej, a my zyskamy przykład, który będzie świadczyć o naszej skuteczności.

Jeśli więc mówimy o blogu, to należy wiedzieć, że nie jest to narzędzie do wykonania szybkiego „skoku na kasę”. Cały content marketing nie jest działaniem sprinterskim, ale przypomina raczej maraton. Dlatego blog firmowy wymaga nie „wrzucenia 50 tekstów”, ale opracowania strategii jego rozwoju. Musi żyć i przez dłuższy czas pracować na zaufanie czytelników, a w konsekwencji klientów.

Nie czy, ale gdzie publikować treści content marketingowe?

Napiszę to najprościej, jak tylko się da: co nam po świetnych tekstach, rewelacyjnych infografikach czy znakomitym wideo, jeśli nikt do tego w życiu nie dotrze? To tak, jak z wybitnym talentem poetyckim, który pisze tylko do szuflady. Może kiedyś ktoś go pośmiertnie doceni, ale biznes nie może czekać tak długo. Jeśli strategia nie działa, to jest do niczego. Kropka.

Treści content marketingowe można publikować w wielu miejscach, nie zawsze zarządzanych przez zleceniodawcę. Podstawowe pola dystrybucji to:

  • własna strona www – publikujemy tu teksty opisujące usługi, historię, dokonania, a także teksty sprzedażowe – jest to typowy content biznesowy, dla osób zdecydowanych na skorzystanie z oferty, ale jeszcze nieprzekonanych do tej konkretnej firmy;

  • blog firmowy – wiele wyjaśniłem w poprzednim akapicie. Blog można umieścić wewnątrz właściwej strony firmy, można zrobić go na osobnej domenie. Co jest skuteczniejszej – to kwestia do dłuższej dyskusji, kiedyś pokusimy się o analizę na ten temat;

  • landing page – strona promująca konkretny produkt lub usługę. Tu publikujemy typową „sprzedażówkę”, czyli teksty sugestywne, pisane językiem korzyści, sprzedające towar bez żadnych hamulców. Techniki są oczywiście różne – coraz częściej tekst zastępują nagłówki, hasła, infografiki, a nawet filmy;

  • portale internetowe – świetne miejsce do promowania swojego biznesu w grupie osób żywo zainteresowanych naszą branżą (a więc najlepszych klientów). Teksty muszą mieć wysoką wartość merytoryczną, często przekaz komercyjny jest zupełnie niedostrzegalny. Sprawdź cennik publikacji artykułów sponsorowanych (oferta dotyczy ponad 50-ciu portali internetowych);

  • media – w mediach można opublikować świetnie sprzedające treści, które zwykłemu odbiorcy w żaden sposób nie będą kojarzyć się z reklamą. Takie działanie nazywamy reklamą natywną. Dystrybucja treści content marketingowych w mediach jest kosztowna, ale bardzo skuteczna. Badania wskazują, że tylko kilka procent czytelników gazet codziennych i portali internetowych rozpoznaje, że dany artykuł jest tekstem sponsorowanym;

  • blogi prywatne – tak, wielu blogerów, nawet bardzo popularnych, chętnie opublikuje u siebie tekst na temat jakiegoś produktu, usługi, czy po prostu w zawoalowany sposób promujący daną firmę. Oczywiście nie za darmo, ale często taka współpraca się bardzo opłaca. Agencje content marketingowe mogą pośredniczych w kontakcie z blogerami i dobrać blogi pod kątem rzeczywistych potrzeb i oczekiwań klienta. Takie działanie nazywa się influencer marketingiem – to bardzo ciekawa i skuteczna strategia wykorzystania dobrego contentu.

Ta lista oczywiście może być dużo dłuższa, ale już tych kilka pozycji wystarczy, aby uzmysłowić sobie, że dystrybucja treści jest niemal tak samo ważna, jaka sama treść. Od właściwego doboru pól publikacji w decydującym stopniu zależy, czy content marketing w przypadku naszej firmy rzeczywiście okaże się skuteczny.


Autor wpisu:
Michał Wynarski Soluma Content.

Cenisz sobie naszą wiedzę?

Wykorzystaj ją dla dobra Twojej firmy! Sprawdź ofertę copywritingu/content marketingu i zamów potrzebne Ci usługi lub skorzystaj z darmowej konsultacji z ekspertem.

Darmowa konsultacjaSprawdź cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry