Marketing w jakiejkolwiek postaci ma to do siebie, że jest trochę sztuką iluzji. Po prostu różnymi sposobami przekonuje się nieprzekonanych, że coś, bez czego dotąd jako tako sobie radzili, jest im absolutnie niezbędne do życia, zabawy, prowadzenia biznesu etc. Marketingowym mistrzostwem świata ostatniej dekady było przekonanie milionów przedsiębiorców, że każda firma musi prowadzić profil na Facebooku. Jest to oczywista nieprawda.
Takich sytuacji jest kilka i naprawdę zachęcam do tego, aby nie iść ślepo w kierunku, jaki obrał „cały świat”, skoro nie mamy pewności (a nigdy jej nie mamy), czy że prowadzenie profilu na Facebooku czy w innych social mediach przyniesie naszej marce jakiekolwiek korzyści.
Wiele firm nawet nie powinno brać pod uwagę opcji założenia takiego profilu.
O jakich sytuacjach mowa?
Brak czasu lub zasobów na aktywne prowadzenie fanpage'a;
Brak wizji rozwoju profilu i jego wykorzystania do celów wizerunkowych;
Specyfika branży, która w żaden sposób nie dociera do klientów za pośrednictwem nowych mediów i nie grupuje ich wokół marki;
Są to stwierdzenia bardzo ogólne, ale naprawdę trzeba wziąć pod uwagę, że prowadzenie profilu na Facebooku przyniesie jakiekolwiek efekty marketingowe czy wizerunkowe tylko wtedy, gdy będzie to element przemyślanej i konsekwentnie prowadzonej kampanii. W przeciwnym razie wyjdzie klapa, a wizerunek firmy może nawet ucierpieć.
To nie jest takie łatwe, bo w marketingu rzadko pojawiają się czytelne dla wszystkich znaki. Generalnie jednak możesz przyjąć, że profil na Facebooku przyda się Twojej firmie w sytuacji, gdy:
celujesz w grupę docelową aktywną w social mediach;
masz ciekawe pomysły na wykorzystanie fanpage'a do celów promocyjnych/sprzedażowych/wizerunkowych;
zamierzasz poważnie i kompleksowo zabrać się za działania marketingowe w sieci, w tym wykorzystywać content marketing;
Prowadzenie profilu firmy na Facebooku na pół gwizdka nie ma żadnego sensu – widzę go jeszcze w przypadku linkowania do bloga czy strony przez G+, bo to fajnie wspiera pozycjonowanie w wyszukiwarce, ale w przypadku Facebooka to naprawdę średnio działa.
Nie oszukujmy się – przytłaczająca większość wizyt na stronach firmowych jest efektem wyszukiwania organicznego, a nie linkowania z social mediów.
Dlatego skoro już postanowiłeś, a może nawet założyłeś fanpage firmy, to pamiętaj, aby go ciekawie i regularnie „karmić” treścią. Nie masz na to czasu? Bierz od razu agencję, która zrobi to za Ciebie. Uświadom sobie, że profil nieuzupełniany, rzadko odświeżany, sprawiający wrażenie porzuconego, bardzo źle świadczy o prowadzącej go firmie – podobnie jak nieaktualizowana strona www.
Jeśli zamierzasz założyć i prowadzić profil firmy na Facebooku – świetnie. Dobrze jednak przemyśl tę decyzję, aby nie okazało się, że efekt jest odwrotny od zamierzonego. Pamiętaj także o podstawowej, naprawdę kluczowej sprawie:
Prowadzenie profilu na Facebooku jest jednym z narzędzi, a nie podstawą strategii promocyjnej. Firma może się reklamować i budować swoją rozpoznawalność bez niego, ale nie może tego robić w oparciu tylko o niego.
Wykorzystaj ją dla dobra Twojej firmy! Sprawdź ofertę copywritingu/content marketingu i zamów potrzebne Ci usługi lub skorzystaj z darmowej konsultacji z ekspertem.