Data wpisu: 24.02.2017

Polskie firmy masowo wykorzystują content marketing. Jakie narzędzia wybierają najchętniej?

Content marketing to od kilku lat jedna z najmodniejszych form promocji w sieci. Polskie firmy się do niego przekonały, o czym świadczą wyniki niedawno przeprowadzonego badania IAB Polska. Z raportu „Content Marketing” wynika, że narzędzia tej strategii wybiera aż 80% przedsiębiorców. Zdecydowana większość woli jednak prowadzić działania na własną rękę.

Problemem brak strategii

Choć polskie firmy tak chętnie wykorzystują narzędzia content marketingu, to jednocześnie aż 1/3 z nich robi to bez żadnej strategii. Podejmują spontaniczne działania ukierunkowane na osiągnięcie konkretnego celu i nie myślą o długofalowych efektach kampanii.

W praktyce wygląda to tak: właściciel przeczytał, że warto prowadzić blog firmowy, więc nakazuje jego uruchomienie i prowadzenie działowi marketingu (lub sekretarce), ewentualnie zleca to na zewnątrz. Podobnie jest z prowadzeniem profili w mediach społecznościowych czy uruchamianiem kampanii e-mail marketingowej. Akcyjność – to słowo-klucz, które często występuje w kontekście działań content marketingowych.

Dziwi to, że polskie firmy nie ufają specjalistom. Zaledwie 8% ankietowanych przyznało się do zlecania prowadzenia działań content marketingowych zewnętrznym wykonawcom. Najczęściej obarczani są tym szeregowi pracownicy. Efekt jest łatwy do przewidzenia. W większości przypadków nie ma mowy o przemyślanej kampanii, a wykorzystywane kanały komunikacji z klientami są sztampowe i wtórne.

Po jakie narzędzia najczęściej sięgają polskie firmy?

Nie ma żadnych zaskoczeń. Dla polskich przedsiębiorców podstawowymi narzędziami content marketingu są social media (wybiera je 86% badanych), strona wizerunkowa (aktualizuje ją 66% respondentów) oraz e-mail marketing (korzysta z niego 65% przepytanych firm). Znacznie rzadziej przedsiębiorcy decydują się na blog firmowy, formaty wideo, infografiki, artykuły sponsorowane, ebooki.

Skutek jest taki, że wiele firm nie widzi realnych korzyści w prowadzeniu działań content marketingowych. Wynika to nie tylko z niskiej kreatywności, ale także dyskusyjnej jakości publikowanych treści. Mnożą się przykłady fatalnie prowadzony profili na Facebooku, słabych tekstów umieszczanych na stronach internetowych oraz mailingów, które z zasady lądują w SPAMIE.

Dlaczego polskie firmy sięgają po content marketing?

Głównym powodem jest chęć budowania świadomości marki – tak odpowiedziało 75% ankietowanych. 70% chce w ten sposób pozyskiwać nowych klientów, a 68% zbudować ekspercką pozycję w branży. Wiele firm wskazuje także, że oczekuje zwiększenia sprzedaży i ruchu na stronie internetowej oraz wzrostu zaangażowania użytkowników.

Kluczowe zagadnienia content marketingu, czyli budowanie społeczności wokół marki i wzrost lojalności klientów, wskazało tylko około 50% ankietowanych. To pokazuje, że polscy przedsiębiorcy jeszcze nie do końca rozumieją, na czym właściwie polega ta strategia. Liczą się dla nich szybkie efekty czysto sprzedażowe – jeśli ich nie ma, rezygnują z dalszych działań. Pewnie też dlatego niechętnie decydują się na współpracę ze specjalistami.

Brak strategii (a szczególnie udokumentowanej), wybór najprostszych i najbardziej sztampowych kanałów komunikacji, niska jakość treści, skupienie na krótkofalowych efektach – to największe błędy popełniane przez firmy, które zdecydowały się na prowadzenie działań content marketingowych.

Na szczęście powoli się to zmienia. Przedsiębiorcy mają coraz większą świadomość tego, że amatorskie próby docierania do użytkowników sieci poprzez treść są nieefektywne, a przez to bardzo kosztowne.

 

 


Autor wpisu:
Michał Wynarski Soluma Content.

Cenisz sobie naszą wiedzę?

Wykorzystaj ją dla dobra Twojej firmy! Sprawdź ofertę copywritingu/content marketingu i zamów potrzebne Ci usługi lub skorzystaj z darmowej konsultacji z ekspertem.

Darmowa konsultacjaSprawdź cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry