Każdy z nas ma jakiś styl pisania. Dotyczy to także osób, które twierdzą, że pisać nie potrafią. Choć często mówi się, że w copywritingu najważniejszy jest sugestywny przekaz i tzw. „sprzedawanie słowami”, to nie można bagatelizować stylu wypowiedzi. Dobry copywriter potrafi pisać tak, aby wciągnąć odbiorcę do świata swojej historii. Nie ważne, czy jest to artykuł sponsorowany, ofertówka czy hasło reklamowe. Od czego zależy dobór konkretnego stylu? Przeczytaj.
Wybór stylu wypowiedzi należy zacząć właśnie od tego. To tak, jakbyś znalazł się na przyjęciu rodzinnym. Inaczej będziesz rozmawiać z wujkiem, inaczej z babcią, jeszcze inaczej z młodszym kuzynem. Z grupą docelową jest dokładnie tak samo. Aby do niej trafić (czyli sprzedać produkt), trzeba do niej mówić językiem, który rozumie.
Rada
Tworząc treści publikowane w Internecie staraj się niepotrzebnie nie puszyć stylu wypowiedzi. Sytuacje, w których należy użyć zwrotu per Państwo są naprawdę rzadkie – większość internautów akceptuje bez problemu zwrot bezpośredni.
Hej, fajnie, że czytasz ten wpis i jesteś na naszej stronie internetowej. Mam nadzieję, że masz świetny dzień i zjadłeś rewelacyjny obiad. Wyczuwasz, o co chodzi? Zwróciłem się do Ciebie bezpośrednio, choć wcale Cię nie znam i nie wiem, czy naprawdę zjadłeś dziś jakiś obiad. Zrobiłem to po to, aby przyciągnąć Twoją uwagę i najwyraźniej się udało. Dlatego podstawową zasadą copywritingu internetowego jest pisanie „do kogoś”, a nie do bliżej nieokreślonej masy.
Kim może być ten ktoś? Zawsze najlepiej jest wyobrazić sobie typowego przedstawiciela grupy docelowej produktu. Pomyśl:
Jeśli określisz sobie taką idealną postać, odbiorcę Twojego tekstu, to będzie Ci znacznie łatwiej stworzyć fajną, chwytliwą treść, o bardzo dobrze dobranym stylu wypowiedzi.
O stylu Twojej wypowiedzi decyduje nie tylko swobodne układanie zdań czy tworzenie ciekawych historii, ale także odpowiedni dobór słownictwa. Znów musisz pamiętać o grupie docelowej. Jeśli piszesz tekst na blog przeznaczony dla kobiet po 50. roku życia, to unikaj sformułowań typu: „fajne”, „odjazdowe”, „kiepskie”. Zamiast tego wybierz słowa bardziej eleganckie, wpisujące się w ogólny kanon kultury językowej.
Oczywiście zupełnie inaczej będzie w przypadku pisania tekstu przeznaczonego dla młodzieży – wówczas zrezygnuj ze zbyt sztywnego słownictwa.
Twój styl pisania może być unikalny – niektórzy copywriterzy piszą tak charakterystycznie, że ich teksty da się rozpoznać bez względu na dobór słów i grupę docelową, do której są kierowane. To wielka sztuka i do tego trzeba dążyć. Nie ma lepszej metody niż ciągłe pisanie i czytanie innych tekstów (także literackich). Życzę Ci wytrwałości!
Wykorzystaj ją dla dobra Twojej firmy! Sprawdź ofertę copywritingu/content marketingu i zamów potrzebne Ci usługi lub skorzystaj z darmowej konsultacji z ekspertem.