Jakiś czas temu w tym miejscu poruszyłem temat cennika tworzenia tekstów na blog – wymieniłem najważniejsze elementy składowe wyceny i podpowiedziałem, co biorą pod uwagę agencje copywriterskie podczas przygotowywania oferty. Pora pójść dalej, bo wiem, że wiele firm chcących zwiększyć atrakcyjność swoich stron www zastanawia się, ile kosztują teksty na stronę internetową. Cena jest uzależniona od kilku czynników, ale to nie do końca prawda, że zawsze jest ustalana indywidualnie.
Proces powstawania wyceny pokażę na przykładzie mojej agencji. Dostajemy maila od firmy X, która właśnie przeprowadza rebranding lub odświeża markę. Powstaje nowa strona internetowa, na którą są oczywiście potrzebne teksty. Standardowy układ to:
O nas
Usługi
Dlaczego my
Kontakt
Realizacje/referencje
Czasami dochodzą do tego treści na stronę główną, hasła do sliderów, teksty do stopki czy krótkie opisy poszczególnych usług/produktów. Standard. W zasadzie nie ma dla nas znaczenia, jaką branżę reprezentuje klient. Ewentualne błędy czy niedociągnięcia merytoryczne zawsze można przecież poprawić.Dlatego właśnie przygotowując wycenę nie bierzemy pod uwagę tego, czy dane teksty będą trudne czy łatwe do napisania - a przynajmniej staramy się tego nie robić.
Ostateczna cena tekstów na stronę internetową zawsze jest uzależniona od:
Liczby tekstów.
Obszerności tekstów.
Elementów dodatkowych, czyli haseł na slidery i do grafik.
Charakteru tekstów – inaczej wycenia się standardowe „witacze”, inaczej teksty o charakterze stricte perswazyjnym.
Bardzo często można się także spotkać z argumentem, że „ostateczna wycena jest uzależniona od możliwości podjęcia długofalowej współpracy.” Każdej agencji copywriterskiej zależy w końcu na tym, aby mieć gwarancję zleceń przez dłuższy okres, dlatego w sytuacji, gdy klient np. zdecyduje się podpisać umowę na prowadzenie jego bloga przez np. rok, to cena za teksty na stronę www oczywiście może zostać istotnie obniżona.
Czasami warto klientowi uświadomić, że prowadzenie bloga firmowego jest bardzo dobrym pomysłem na promocję w wyszukiwarce. Wówczas przygotowując wycenę tekstów na stronę internetową można dodatkowo zawrzeć informację o koszcie usługi wraz z wpisami na blog i bez nich. Większość klientów wybierze opcję nr 1, bo będzie ona znacznie atrakcyjniejsza finansowo (choć sumarycznie i tak droższa).
Nie każda agencja się do tego przyzna, ale często cennik tworzenia tekstów na www zmienia się w zależności od aktualnej liczby zamówień. Oczywiście uznane firmy rzadko narzekają na brak zleceń, ale bywają takie okresy w roku (najczęściej wakacje), gry tej pracy jest mniej. Wówczas agencje potrafią nieco obniżyć cennik dla indywidualnego klienta, byle dać copywriterom coś do roboty i pozwolić im zarobić na swoje utrzymanie.
Duże kontrowersje budzi natomiast tzw. relatywizm cenowy. Czyli: agencja z jakichś powodów nie chce pracować dla danego klienta (bo np. działa on w wątpliwej moralnie branży). Wówczas stosuje się cennik "specjalny", czyli bardzo wysoki, byle tylko wystraszyć klienta, nie tracąc przy tym twarzy.
Na zakończenie odeślę Cię do naszego podstawowego cennika tekstów na stronę internetową, który zobrazuje Ci, z jakimi kosztami musisz się liczyć. Chcesz o tym podyskutować? Nie krępuj się i skorzystaj z zakładki kontaktowej.
Wykorzystaj ją dla dobra Twojej firmy! Sprawdź ofertę copywritingu/content marketingu i zamów potrzebne Ci usługi lub skorzystaj z darmowej konsultacji z ekspertem.