Data wpisu: 16.01.2016

Webwriting - poznaj 6 zasad pisania do Internetu

Kiedy zabierasz się za lekturę książki, to z reguły poświęcasz jej cały swój wolny czas. Nic nie może Cię rozpraszać, nikt nie może przeszkadzać, musi panować odpowiednia atmosfera. Zanurzasz się w fabule, a jeśli książka jest naprawdę dobra, trudno Ci się od niej oderwać. Z tekstami publikowanymi w Internecie jest zupełnie inaczej. Ich lektura przebiega wybiórczo, szybko, bez szczególnego skupienia się na treści.

Dlatego każdego zawodowego copywritera obowiązują zasady pisania tekstów do Internetu, które w gruncie rzeczy nie mają nic wspólnego z tzw. „lekkim piórem”.

Wszystkie te normy (okropne słowo) funkcjonują pod jednym hasłem – webwriting. Poznaj 6 kluczowych zasad tworzenia treści do wykorzystania w sieci.

 

  1. Ograniczona długość – i to dość mocno ograniczona. Idealny tekst do Internetu jest krótki, zwięzły, treściwy i przy tym wszystkim jeszcze ciekawy. Ludzie generalnie nie lubią czytać, a już szczególnie długich tekstów. Żyjemy w kulturze obrazka i hasła. Dlatego pisząc tekst do sieci musisz pamiętać, aby nie zanudzać, konkretnie podejść do tematu, ale dbać także o...

  2. Atrakcyjna forma – konkretny tekst mógłby zacząć się np. tak: „W dniu 21 czerwca 2015 roku Mieczysław Kowalski udał się do zakładu szewskiego w celu zreperowania obuwia”. Konkretnie? Konkretnie. Problem w tym, że tylko prawdziwy fan tego stylu dotarłby do ostatniego zdania. Reszta zamknie stronę z tekstem jeszcze szybciej niż na nią weszła. Copywriter musi pamiętać o atrakcyjnym stylu wypowiedzi, przykładach, barwnym języku, ale także o kulturze pisania, która w wbrew pozorom także ma w sieci znaczenie (przynajmniej w tekstach, które mają sprzedawać).

  3. Sens dla odbiorcy – pisząc tekst na jakiś temat trzeba zdawać sobie sprawę, że jego potencjalny odbiorca idealny (czyli osoba interesująca się daną tematyką lub wręcz będąca w niej ekspertem) z łatwością wychwyci wszelkie błędy, przekłamania lub oznaki elementarnej niewiedzy autora. Dlatego pisanie tekstu musi poprzedzić bardzo dokładny research.

  4. Przydatność – ta zasad wiąże się nieco z poprzednią. Każdy tekst publikowany w sieci musi posiadać jakąś wartość – najlepiej oczywiście merytoryczną. Wówczas będzie on przydatny dla czytelników, a to znacznie zwiększa szansę na to, że będzie chętnie czytany. Dlatego pisząc tekst do sieci podejmuj wyłącznie tematy, które interesują Twoich odbiorców. Możesz wspierać się np. statystykami wyszukiwanych fraz w Google. Jednocześnie temat musi zostać tak przedstawiony, aby puentą tekstu było rozwiązanie jakiegoś dylematu czy udzielenie rady czytelnikowi. Tego się oczywiście nie da zrobić bez dokładnego zgłębienia danej tematyki przez autora-copywritera.

  5. Zachęta do podjęcia dyskusji – świetne teksty pisane do Internetu muszą przynosić jakąś reakcję czytelnika. Najgorzej jest wtedy, gdy po przeczytaniu po prostu opuszcza on stronę i nigdy na nią nie wraca. Dlatego pamiętaj, aby podejmować tematy naprawdę ciekawe, czasami kontrowersyjne, zwracać uwagę na detale, które mogą powodować, że Twoi czytelnicy natychmiast skupią się na tekście. Zawsze warto w ostatnim zdaniu zachęcić do komentowania i dyskusji nad podjętym zagadnieniem – to ośmiela wiele osób, a komentarze są przecież solą każdego bloga czy portalu.

  6. Czytelność i przejrzystość – tekst do Internetu formatuje się zupełnie inaczej niż ten do gazety czy książki. Za pośrednictwem monitora czytamy w inny sposób, nie mamy ani siły ani ochoty, aby skupiać wzrok na małych literach i przedzierać się przez gąszcz ciasnych akapitów. Dlatego równie ważne jak treść okazuje się odpowiednie sformatowanie tekstu. Pamiętaj o tytule – to on przyciąga czytelników. Później zwróć uwagę na śródtytuły i zawsze stosuj atrakcyjne hasła. Dbaj, aby każdy akapit podejmował inne zagadnienie. Unikaj zdań wielokrotnie złożonych i zbyt zagmatwanych. Stosuj pogrubienia, podpunkty, linki. Bardzo ważna jest jasność przekazu i czytelna puenta.

 

Jak widzisz dobry webwriter nie może bazować jedynie na talencie do układania ciekawych zdań. Musi także poznać podstawowe zasady, bez których nie będzie w stanie napisać tekstu robiącego karierę w sieci.

 

Dlatego właśnie nie każdy, kto potrafi w miarę „ładnie” pisać po polsku, nadaje się do roli copywritera i do pracy w agencji content marketingowej. Wbrew pozorom w tej branży w równym stopniu liczy się kreatywność, jak i umiejętność analitycznego myślenia.

Potrzebujesz profesjonalnego webwritingu? Skontaktuj się ze mną lub zapoznaj z cennikiem


Autor wpisu:
Michał Wynarski Soluma Content.

Cenisz sobie naszą wiedzę?

Wykorzystaj ją dla dobra Twojej firmy! Sprawdź ofertę copywritingu/content marketingu i zamów potrzebne Ci usługi lub skorzystaj z darmowej konsultacji z ekspertem.

Darmowa konsultacjaSprawdź cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry