Data wpisu: 19.11.2016

Wywiad sponsorowany – niedoceniany, ale bardzo wartościowy content. Jak go dobrze napisać?

Wywiad nie jest raczej kojarzony z contentem internetowym. Bardziej spodziewamy się go znaleźć w prasie drukowanej, ewentualnie usłyszeć w mediach mówionych. Myśląc o Internecie mamy przed oczami artykuły, infografiki, wpisy blogowe czy komentarze. Tymczasem dobrze napisany wywiad sponsorowany może być bardzo wartościowym nośnikiem informacji, który przyciągnie wielu czytelników i zwiększy ich zaufanie do prezentowanej marki. Przeczytaj o najważniejszych zasadach, jakimi powinien się kierować copywriter piszący taki wywiad.

Słowem wstępu. Czy to na pewno robota dla copywritera?

Sztuki pisania dobrych, wciągających wywiadów uczą się przede wszystkim dziennikarze, ale brutalne prawa rynku wymuszają, aby każdy, kto zawodowo zajmuje się operowaniem słowami, wykazywał wszechstronne umiejętności. Coraz trudniej mówić nawet o klasycznym podziale na redaktorów, copywriterów, webwriterów – każdy z nich może wykonywać działkę drugiego.

Dlatego osobiście uważam, że dobry copywriter nie powinien uciekać od zadań stricte dziennikarskich. Musi znać zasady researchu, analizy tekstu, tworzenia leadów, nagłówków, wreszcie pisania wywiadów i artykułów. Tego po prostu wymaga od nas współczesny klient. Kropka.

Dlaczego wywiad może być dobrą alternatywą dla artykułu?

Ponieważ czytelnicy, a więc także użytkownicy Internetu, lubią wywiady. Sprawiają one wrażenie bardziej skondensowanych, konkretnych, mniej teoretycznych i łatwiejszych w odbiorze. Sprzyja temu oczywiście naturalny układ wywiadu, z podziałem na role pytającego i odpowiadającego oraz dużą liczbą akapitów.

Dobrze napisany wywiad, nawet o charakterze reklamowym, może wciągnąć czytelnika i zostać przez niego zapamiętany.

 

Wszystko zależy jednak od talentu piszącego i tego, jaki ma pomysł na swoje dzieło. Tematyka tak naprawdę ma drugorzędne znaczenie. Dlaczego? Ponieważ z nawet skrajnie nudnego rozmówcy, który koniecznie chce zareklamować np. swoje ciągniki rolnicze, można wyciągnąć interesujące informacje. Wymaga to jednak przygotowania i reserachu, a więc wykonania czysto dziennikarskiej roboty. Nowoczesny copywriter musi być na takie wyzwania przygotowany.

Jak napisać dobry wywiad o charakterze reklamowym?

Oto kilka najważniejszych zasad, którymi warto się kierować tworząc wywiad będący formą reklamy firmy czy produktu:

  • Znajdź kontekst, w którym można osadzić wywiad, np. jubileusz firmy, ważna rocznica, jakieś przełomowe wydarzenia na świecie etc.

  • Zadbaj, aby wywiad nie był panegirykiem (czyli przesadną pochwałą), powinien bowiem nieść jakąś wartość poznawczą dla czytelników

  • Produkt nie może być punktem wyjścia, ale celem przeprowadzenia wywiadu

  • Nie wspominaj o produkcie w każdym pytaniu. Wystarczy, że rozmówca wspomni o nim 1-2 razy (w przypadku publikacji w Internecie można bez problemu dodać link zewnętrzny)

  • Szanuj inteligencję czytelników. Wywiad sponsorowany można napisać tak, że połowa czytelników w ogóle się w tym nie zorientuje. Jednak jeśli nie jest to konieczne, nie udawaj, że wywiad jest neutralny. Nawet reklamowa treść może być przecież w pewnym stopniu wartościowa.

Kiedy warto napisać wywiad sponsorowany?

Taki content świetnie sprawdza się przy okazji różnych jubileuszy. Jeśli więc zgłasza się do nas firma, która z okazji 25-lecia na rynku chce powiedzieć parę słów swoim obecnym i przyszłym klientom, to często proponujemy właśnie wywiad np. z prezesem.

Jest to atrakcyjna forma wypowiedzi, łatwo przyswajalna, a do tego bardzo dobrze prezentująca markę (pojawia się ona w treści, w tytule, w leadzie, często także w podpisie zdjęcia).

Wywiad może mieć także bardzo wysoką wartość poradnikową i stanowić ciekawe uzupełnienie bloga firmowego. Można przecież opublikować rozmowę np. z szefem serwisu samochodowego, który podpowie czytelnikom, jakie czynności serwisowe warto wykonać po zimie. Jest to ciekawe, praktyczne, a do tego świeże – wywiady nadal bardzo rzadko goszczą na blogach, a nawet na portalach tematycznych.

A propos portali – wywiad może z powodzeniem zastąpić artykuł sponsorowany. Firma płacąca za jego publikację może zażyczyć sobie, aby jeden z jej przedstawicieli wystąpił w roli eksperta, z którym został przeprowadzony wywiad na jakiś ważny temat.

Wywiad ma więc naprawdę szerokie zastosowanie w promocji marki i powinien stanowić podstawowe narzędzie content marketingowe.

 

 


Autor wpisu:
Michał Wynarski Soluma Content.

Cenisz sobie naszą wiedzę?

Wykorzystaj ją dla dobra Twojej firmy! Sprawdź ofertę copywritingu/content marketingu i zamów potrzebne Ci usługi lub skorzystaj z darmowej konsultacji z ekspertem.

Darmowa konsultacjaSprawdź cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry