Data wpisu: 05.06.2017

Zanim zamówisz teksty na stronę internetową

Musisz mieć stronę! To oczywiście żart, tak na rozluźnienie atmosfery u progu kolejnego ciężkiego tygodnia. Ten wpis dojrzewał już od jakiegoś czasu i zawsze brakowało czasu na zebranie myśli i podanie ich w skondensowanej formie. Co i rusz kontaktują się z nami klienci, którzy chcą mieć „fajne teksty na stronie internetowej” i proszą o ofertę. Zaraz, moment, powoli!

Gdzie znajdziemy definicję „fajności”? O jakiej stronie mówimy? Do kogo jest adresowana? Tych pytań jest mnóstwo, a klienci zdają się nie przykładać do nich większej wagi, licząc na to, że copy to przecież wie wszystko i pyknie teksty jeszcze przed drugim śniadaniem. Drodzy Państwo – to tak nie działa. Zanim zamówisz teksty na stronę internetową, zastanów się nad tymi istotnymi kwestiami.

Czy masz już strukturę strony?

A jeśli nie, to czy teksty dostarczone przez copywritera mają ją wyznaczyć? To bardzo ważne zagadnienie, ponieważ tworząc treści musimy wiedzieć, ile miejsca mamy do dyspozycji. Jeśli mało, sięgamy po hasła i sentencje, kładąc nacisk na konkret. Jeśli dużo, to możemy sobie pozwolić na podkręcenie tekstów pod kątem SEO i stworzenie firmowej laurki.

Optymalnie jest zamówić teksty na stronę po tym, jak powstanie już jej mapa. Nie ma problemu, jeśli witryna już istnieje i firma chce tylko zmodyfikować obecne treści. Natomiast jeśli strona jest dopiero w planach, to trzeba sobie zdawać sprawę, że teksty w naturalny sposób wyznaczą kierunek tworzenia layoutu.

Czy możesz sobie pozwolić na odrobinę luzu?

Jest wiele branż, w których taki luz nie jest mile widziany i wtedy trzeba to wyraźnie zaznaczyć w briefie dostarczonym przez copywritera. Wbrew pozorom zmiana formy wypowiedzi z „Ty” na „Państwo” nie polega tylko na zmianie kilku wyrazów. Czasami powoduje to zburzenie całej struktury tekstu i konieczność napisania go od nowa, a tego nikt – ani copy, ani płacąca firma – by nie chcieli.

Dlatego bardzo dobrze się zastanów, w jaki sposób chcesz komunikować się z klientami. Z doświadczenia wiemy, że poza nielicznymi wyjątkami (np. branża funeralna), spokojnie akceptowalne jest skracanie dystansu i unikanie przesadnej grzeczności.

Znajdź przynajmniej jedną przewagę nad konkurencją

Może to być nawet drobiazg, z którego zdolny copy zrobi kluczowy atut. Wszystko jest kwestią użycia odpowiednich słów. Jeśli nie możesz znaleźć żadnej przewagi, bo Twój produkt jest ewidentnie gorszy niż konkurencji, to wskaż jakąś... wadę. To może być bardzo interesujące.

Za przykład niech posłuży nam strasznie ubogo wyposażony samochód. Nie ma w nim klimy, radia, elektrycznych szyb i felg aluminiowych, czyli wszystkiego, co daje konkurencja. Jak z tego zrobić atut? Proszę bardzo:

Brak klimy to niższe koszty eksploatacji auta, brak radia zabezpieczy samochód przed zakusami złodzieja, brak elektrycznie podnoszonych szyb to brak kolejnego elementu, który może się zepsuć, a brak felg aluminiowych – świetna sprawa na dziurawe polskie drogi.

Punkt widzenia zawsze można zmienić i wtedy wszystko wygląda inaczej.

I jeszcze porcja kwestii „technicznych”

Pamiętaj, że praca copywritera może polegać na dwóch rzeczach:

  • Kreacji, czyli kompleksowym opracowaniu struktury tekstów, haseł i wszelkich innych treści, które będą tworzyć tożsamość marki.

  • Realizacji, czyli stworzeniu treści zgodnie z wytycznymi klienta.

Pierwsza opcja jest oczywiście o wiele droższa i bardziej czasochłonna, ale stawia zamawiającego w wygodnej pozycji: płacę, wymagam.

Drugie rozwiązanie natomiast wymaga zaangażowania ze strony zamawiającego, który musi bardzo dokładnie nazwać swoje oczekiwania i opisać je w briefie. Copywriter nie wykroczy poza wyznaczone ramy (a przynajmniej nie odbiegnie od nich za bardzo) i zrealizuje treści zgodnie z Twoimi życzeniami. W takiej sytuacji masz mniejsze pole do zgłaszania uwag czy poprawek (poza ewidentnymi błędami), jednak masz pewność, że treści zostaną zrealizowane dość szybko i profesjonalnie, a w dodatku w dobrej cenie.

Dlatego zanim zamówisz teksty na stronę internetową, poświęć sporo czasu na analizę swoich oczekiwań, budżetu i generalnie biznesu. Twoje spostrzeżenia i uwagi mogą być bardzo przydatne, a przede wszystkim znacznie usprawnią współpracę z copywriterem.

 

 


Autor wpisu:
Michał Wynarski Soluma Content.

Cenisz sobie naszą wiedzę?

Wykorzystaj ją dla dobra Twojej firmy! Sprawdź ofertę copywritingu/content marketingu i zamów potrzebne Ci usługi lub skorzystaj z darmowej konsultacji z ekspertem.

Darmowa konsultacjaSprawdź cennik

Stosujemy pliki cookies. Jeśli nie blokujesz tych plików (samodzielnie przez ustawienia przeglądarki), to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Zobacz politykę cookies.
Przewiń do góry